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HOME 광고홍보학과 교수소개

 

황장선 교수님

seralpha@cau.ac.kr

학력

University of Tennessee, Knoxville 커뮤니케이션학 박사 (광고학)
University of Tennessee, Knoxville 커뮤니케이션학 석사 (광고학)
중앙대학교 광고홍보학과 학사


교육경력

중앙대학교 광고홍보학과 전임강사, 조교수, 부교수: 2003. 9 ~ 현재
중앙대학교 광고홍보학과 학과장: 2009 ~ 2010
중앙대학교 광고PR연구소장: 2008 ~ 2009


경력

한국인터넷광고자율심의기구 이사
한국소비자원 자문위원
모바일광고포럼 위원


학회활동

한국광고학회 이사, 편집위원
한국광고홍보학회 편집이사
한국소비자광고심리학회 이사


상훈

Who’s Who in the World: 2005~현재
중앙대학교 업적우대교수 (2006, 2008)


연구사항


2011
“Gender Stereotypes Depicted by Western and Korean Advertising Models in Korean Adolescent 
Girls’ Magazines,” Sex Roles, 64 (3), 223-237.

<국내 저널>
2011
“배너광고와 웹 기사의 맥락에 따른 광고효과,” 광고학연구, 22 (3), 7-27.
“제품광고의 사회적 메시지가 광고효과에 미치는 영향: 감정이입과 조절적 동기의 역할,” 
한국심리학회지: 소비자•광고
“싸이월드에 대한 소비자 인식, 해석 및 사용,” 소비자학연구
“온라인 브랜드 커뮤니티의 시기별 구조적 관계에 대한 사회 네트워크 분석,” 광고학연구, 22 (1), 
103-128.
“인터넷 광고의 심의와 규제에 관한 연구,” 광고홍보학보
“사용자간 상호작용성의 측정을 위한 척도 개발과 검증,” 광고학연구
“제품 관련 온라인 구전의 효과,” 소비자광고심리학회지

2010
“지하철 스크린도어 광고의 메시지 전략에 대한 내용분석” 옥외광고학연구, 7 (2), 5-35.
“기업 사회공헌 활동의 효과에 대한 부합성, 다양성 및 메시지 전략의 역할,” 광고연구, 85, 229-257.

2009
“소비자들에게 커피전문점의 의미는 무엇이며, 어떻게 이용하는가?” 옥외광고학연구, 6 (3), 61-106.


< 국외 저널 >

2009
"How Consumers Evaluate eWOM (electronic Word-of-Mouth) Messages,"
CyberPsychology & Marketing, 12 (2), 193-198.

2008
"Gearing Up for Mobile Advertising: A Cross-Cultural Examination of Key Factors
 that Drive Mobile Messages Home to Consumers," Psychology & Marketing, 25 
(8), 756-768. 

2005
"Gender Role Portrayals in American and Korean Advertisements," Sex Roles, 53
 (11/12), 887-899.

"Strategies for the Super Bowl of Advertising: An Analysis of How the Web is 
integrated into Campaigns," Journal of Interactive Advertising, Access at: 
http://jiad.org/vol6/no1/kim

2003
"The Message and the Mindset: Effects of Structural and Perceptual Factors on 
Attitude toward the Website," Journal of Advertising Research, December, 400-409.

"Corporate Web Sites as Advertising: An Analysis of Message Strategies and 
Features among Multiple Product Categories for Both Large and Small 
Companies," Journal of Interactive Advertising, Access at: 
http://jiad.org/vol3/no2/mcmillan

2002
"Measures of Perceived Interactivity: An Exploration of the Role of Direction of 
Communication, User Control, and Time in Shaping Perceptions of Interactivity," 
Journal of Advertising, 31(3), 29-42.

"How to Manage the Intensity of Comparison in Comparative Advertising Over 
Time," International Journal of Advertising, 21 (4), 481-504. 

"Nailing Jell-O to the Wall and Herding Cats: A Content Analysis of Chinese and 
U.S. Newspaper Coverage of the Internet in China," Journal of Intercultural 
Communication Research, 31 (1&2), 107-125.


< 국내저널 >

2008
“광고학 분야의 방법론적 진전과 과제: 광고연구와 Journal of Advertising Research 
1988~2008,” 『광고연구』, 81, 

TV 광고의 모델 사용 유형에 대한 내용분석,” 『광고학연구』, 19 (5), 49-74.

“향수광고에 대한 소비자의 감정과 의미에 대한 해석적 접근,” 『광고학연구』, 19 (3), 
7-40.

“전통적 라디오와 인터넷 라디오의 의미와 이용 패턴,” 『방송연구』, 66호, 233-264.

“국내 기업의 사회공헌 활동 (CSR: Corporate Social Responsibility) 전략 및 메시지 
전략, 크리에이티브 전략,” 『언론학보』, 52 (3), 76-97.

“Role of Anxiety in the Interactive Communication Context," 『광고연구』, 79호, 91-
112.

“IMC관점에서 본 옥외 매체의 활용 가능성: 소비자 패널 조사,” 『옥외광고학연구』, 5 
(1), 29-57.

“공중파 방송의 채널 브랜드 개성과 시청자의 자아 이미지 일치 정도가 채널 브랜드 자
산에 미치는 영향,” 『광고학연구』, 19 (1), 7-36.


2007
“우리나라 초,중,고 교육용 도서에 나타난 광고의 사회적 역할,” 『언론과학연구』, 7 
(3), 151-186.

“공익광고의 주제 유형별 효과: 이슈 유형(사회적-개인적)에 따른 메시지 및 수용자 변
인의 영향,” 『광고홍보학보』, 9 (4), 71-104.


2006
“한국형 블로그에 대한 이용자의 지각된 상호작용성 수준이 사이트 태도 및 블로그 이
용 정도에 미치는 영향,” 『광고홍보학보』, 8 (3), 7-36.

“웹사이트에 대한 태도에 영향을 미치는 요인으로서의 인지된 상호작용성, 인터넷 이용
동기, 및 관여도,” 『광고홍보학보, 8 (1), 159-186.

“공익연계 광고의 메시지 소구 유형과 명확성 정도가 광고효과에 미치는 영향,” 『광고
홍보학보』, 8 (1), 159-186.


2005
“온라인 브랜드 커뮤니티의 이용 동기에 대한 해석주의적 연구,” 『광고연구』, 66, 9-
38.

"The Function of Individualism-Collectivism in the Choice of Information Sources for 
Product Purchase Decision-Making," 『광고홍보학보』, 7 (1), 210-238.

2004
“전통적 웹 광고에 대한 소비자들의 해석과 상호작용," 『광고학연구』, 15 (5), 7-27.

“국내 광고학 연구에 있어서 질적 연구 방법론의 현황과 효용,” 『광고학연구』,15 (4), 
33-52.


2003
“TV광고의 메시지 전략에 대한 연구,” 『광고학연구』, 14 (5), 285-307.

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